Fiscaliteit van cryptomunten en – activa (cryptocurrency)

Situering

Cryptomunten en-activa, ook gekend onder de Engelstalige terminologie cryptocurrency en cryptoassets, zijn uitgegroeid tot een geliefd beleggingsinstrument voor veel beleggers. Denk bijvoorbeeld aan de welgekende Bitcoin of Ethereum coin.

Het volatiele karakter van de munten en de enorme koersschommelingen maken van de cryptomunten een verleidelijke investering, waardoor vele beleggers deze in portefeuille hebben (cryptowallet).

Hoe snel de technologie achter deze nieuwe technologie en het begrip van menig belegger hier de jongste jaren is geëvolueerd, hoe traag en onveranderd de Belgische fiscale wetgeving gebleven is op dit vlak.

Voor de Belgische fiscaliteit van een particulier kan enig inkomen uit cryptomunten/activa nl. potentieel worden belast onder één van de hierna vermelde categorieën:

  • Onbelast privé inkomen (normaal beheer privé vermogen)
  • Roerend inkomen (afzonderlijk tarief 30% roerende voorheffing)
  • Belast divers inkomen (afzonderlijk tarief 33%)
  • Beroepsinkomen (belastbaar aan de progressieve tarieven met hoogste schaal van 50%)

De belasting van de crypto-inkomsten op basis van één van vermelde belastingcategorieën hangt af van de concrete feiten waarin de crypto-opbrengsten tot stand zijn gekomen.

Hoewel de belastingplichtige snel van oordeel zal zijn dat voor zijn particuliere situatie het gerealiseerde inkomen onbelast mag zijn (normaal beheer privé vermogen), zal het niet verwonderen dat de fiscus in sommige gevallen stelt dat dit inkomen in aanmerking komt voor taxatie.

De soms snelle en speculatieve opbrengsten die gerealiseerd worden met cryptotransacties zullen zeker deel van de verklaring zijn voor de niet vriendelijke fiscale behandeling van cryptoinkomsten door de fiscus. Vermeende speculatie is immers steeds een doorn in het oog van de fiscus.

Ook indien er sprake is van actieve trading, zal er vermoedelijk wel een argument te vinden zijn dat pleit voor (progressieve) taxatie.

Ook eerder ingewikkelde technologische begrippen of transacties, zullen de fiscus aanzetten tot het kwalificeren van de inkomsten als belastbaar inkomen. Men denke bv. aan crypto staking, crypto vesting, crypto mining, crypto pooling, etc.

Ook indien de cryptobeleggingen plaatsvinden via een meer gereguleerd (klassiek) fonds of tracker, zullen dezelfde fiscale vragen zich opwerpen.

Wie dus belegt in cryptomunten of -activa, kan zich dus beter fiscaal informeren.

Inzet

Ingevolge de ruime graad aan interpretatie van een correcte fiscaliteit m.b.t. cryptoactiva én de uitbreiding van de fiscale transparantie van de cryptobezittingen, kan de belastingplichtige zich aan de nodige discussies verwachten ingeval van fiscale controle.

De fiscus kan immers van oordeel zijn dat de inkomsten behaald uit cryptomunten volledig belast moeten worden aan 33% of zelfs aan de beroepsmatige progressieve tarieven (hoogste tarief 50%).

Wie meent geen belastingen te moeten betalen en nadien hierin gecorrigeerd wordt door de fiscus ingevolge belastingcontrole mag zich niet enkel aan de bijkomende belastingen verwachten maar bovendien ook aan belastingverhogingen (gemiddeld 10/20%) en/of boetes.

Vooraleer er bijgevolg enige vorm van inkomen (of meerwaarde) wordt gerealiseerd ingevolge cryptobezittingen, kan het nuttig zijn om hierover fiscale zekerheid te verkrijgen.

Hierbij kan gedacht worden aan het aanvragen van een voorafgaande beslissing in fiscale zaken (een zgn. ruling) die duidelijk aangeeft hoe u de Belgische belastingwetgeving moet toepassen.

De rulingdienst heeft de laatste jaren een zeer respectabele praktijk opgebouwd inzake de fiscale behandeling van cryptoinkomsten, waarbij in een merendeel van de gevallen zelfs besloten werd tot niet-belastbaar (vrijgesteld) inkomen.

Om de behandeling voor de rulingdienst te uniformiseren én transparant te maken heeft deze dienst zelfs een vragenlijst online gepubliceerd die kan helpen bij de fiscale analyse: https://www.ruling.be/sites/default/files/content/download/files/vragenlijst_cryptomunten_nl_2022.pdf

Voor wat betreft menig crypto-belegger is het aanvragen van een ruling dus zeker geen slechte raad.

Financiële instellingen zijn waakzaam bij omzetting in klassieke valuta

Tenslotte, wanneer een belegger zijn cryptocurrency heeft omgezet in klassiek valuta (EUR, USD, …) komt men vaak tot de vaststelling dat financiële instellingen een verhoogde waakzaamheid hebben vooraleer de opbrengsten van de omgezette cryptomunten te aanvaarden op bv. een klassieke bankrekening.

Hierdoor wordt het moeilijk de opbrengsten aan te wenden voor toekomstig gebruik.

Banken zullen veelal een bewijs eisen dat de juiste belastingheffing werd toegepast op de gerealiseerde opbrengsten vooraleer deze te aanvaarden.

Het aanvragen van een ruling, waarin de feiten met de rulingdienst worden geverifieerd en de belastingheffing gezamenlijk wordt doorgenomen, geeft een hoge graad aan zekerheid en comfort voor de financiële instellingen.

Zowel de belegger als de financiële instelling zijn bijgevolg gebaat bij het verkrijgen van een duidelijke beslissing van de rulingdienst.

Het proces

01

Wij nemen grondig de tijd om gezamenlijk met u uw rechtspositie te analyseren.

02

In samenspraak bereiden we de rulingaanvraag optimaal voor zodat al uw belangen daarin aan bod komen.

03

Het resultaat van de bekomen beslissing lichten we toe op een pragmatische manier zodat u direct aan de slag kan.