De Europese mobiliteitsrichtlijn werd in 2023 omgezet in België door een aanpassing van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV). Hierbij werden een aantal nieuwe reorganisatietechnieken ingevoerd.
Bepaalde van de nieuw geïntroduceerde herstructureringstechnieken betreffen de zgn. vereenvoudigde zusterfusie en de disproportionele partiële splitsing.
Bij de vereenvoudigde zusterfusie is het mogelijk dat twee vennootschappen, zustervennootschappen, van wie de aandelen ressorteren bij één en dezelfde aandeelhouder of in dezelfde verhouding bij meerdere aandeelhouders, kunnen fuseren. De mogelijkheid bestaat dat deze fusie kan plaatsvinden zonder uitgifte van nieuwe aandelen. Dergelijke verrichting wordt dan in de praktijk gekwalificeerd als een “met fusie gelijkgestelde verrichting”.
Ingevolge de nieuwe mogelijkheid van disproportionele partiële splitsing, kan de te splitsen vennootschap zelf overgaan tot een niet evenredige aandelenuitgifte aan bepaalde aandeelhouders.
Hoewel deze nieuwe mogelijkheden zeker nuttig zullen toegepast kunnen worden in de praktijk, blijven ook enkele vragen inzake bv. de fiscale neutraliteit of de concrete uitwerking/toepassing ervan.
Zo lijkt er discussie te zijn indien de zusterfusie zou plaatsvinden zonder uitgifte van nieuwe aandelen, de fiscale neutraliteit, die in principe doorslaggevend is voor de effectieve herstructurering, daadwerkelijk toepassing kan genieten.
Verwarring bestaat over de correcte interpretatie en toepassing van de huidige Belgische wetgeving.
Een ruling aanvragen en bekomen kan dan helpen in het verkrijgen van een van de administratie doorslaggevende interpretatie die ofwel de fiscaal neutrale zusterfusie zonder uitgifte van nieuwe aandelen bevestigt, dan wel de mogelijkheid toelaat om i.p.v. te opteren voor dergelijke zusterfusie, te opteren voor de “klassieke” zusterfusie mét aandelenuitgifte waar de fiscaal neutrale behandeling minder discussie kent.
Bijkomende vragen kunnen tevens gesteld worden of in het geval van een vereenvoudigde zusterfusie, de aandeelhouders-vennootschappen wel degelijk de fiscale neutraliteit van de verrichting kunnen genieten.
Zo kan er verwarring ontstaan over de correcte interpretatie van de toepassing van artikel 45 W.I.B. 1992 (roll-over bepaling) die moet voorzien in de tijdelijke vrijstelling van de ruilmeerwaarde, maar ook over de doorwerking van de fiscale neutraliteit bij latere verkoop van de aandelen verkregen uit de fusie (de zgn. roll-over-relief).
Immers, indien bv. de gezamenlijke moedervennootschap de aandelen van zustervennootschap A meer dan een jaar heeft aangehouden, doch niet die van zustervennootschap B, is maar de vraag of in geval van verkoop binnen het jaar van de aandelen van de fusievennootschap B, deze meerwaarde in aanmerking komt voor de meerwaardevrijstelling overeenkomstig artikel 192 W.I.B. 1992. Immers worden er geen nieuwe aandelen uitgegeven, waarvoor artikel 45 W.I.B. 1992 ingeval van meerwaarderealisatie in een vrijstelling zou kunnen voorzien.
Dergelijke discussie bestaat niet bij de klassieke zusterfusie met aandelenuitgifte, doordat er daar voorzien is in een roll-over-relief (artikel 192, §1, 7e lid W.I.B. 1992 en 45, §1, 2e lid W.I.B. 1992).
Indien er tevens onroerende goederen in het kader van de vereenvoudigde zusterfusie overgaan op de overnemende vennootschap, zonder uitgifte van nieuwe aandelen, kan er eveneens verwarring ontstaan of de vrijstellingsbepalingen inzake de evenredige rechten van toepassing zijn (artikelen 120, 3e lid W.Reg., artikel 2.9.1.0.3., 3e lid VCF, artikel 2.10.1.0.3, 3e lid VCF en artikel 2.11.1.0.2., 3e lid VCF iuncto artikel 117, §1 W.Reg.).
Immers, indien er geen nieuwe uitgifte van aandelen plaatsvindt, zou de conclusie wel eens kunnen zijn dat er geen sprake is van een “inbreng” zoals bedoeld in vermelde vrijstellingsbepalingen.
Op basis van Cassatierechtspraak uit 2006 zouden vermelde vrijstellingsbepalingen wel degelijk toepassing moeten kunnen genieten.
De praktijk leert alleszins dat de rulingdienst als geen ander goede praktijkervaringen opbouwt door steeds mee – logisch – na te denken over de finaliteit van de beoogde verrichtingen.
Fiscale neutraliteit zou bijgevolg ook te verwachten mogen zijn in geval van vereenvoudigde zusterfusie, zonder uitgifte van nieuwe aandelen.
Wat de disproportionele partiële splitsing betreft kunnen er vragen gesteld worden of het daadwerkelijk de bedoeling is dat de aandeelhouders die geen nieuwe aandelen in de partieel gesplitste vennootschap ontvangen, daadwerkelijk aandeelhouder blijven en vervolgens verwateren waardoor de aandelenverdeling in de partieel gesplitste vennootschap zelf wijzigt.
De gevolgtrekking is dan ook dat deze splitsing niet tot gevolg zou hebben dat er een scheiding zou komen tussen de aandeelhouders, wat wel eens de bedoeling kan zijn (zonder beroep te willen doen op de techniek van volledige splitsing).
Tenslotte kan ook stilgestaan worden bij de vermoedelijk aanzienlijke vermogensverschuivingen die kunnen ontstaan ingevolge disproportionele splitsing
Ook hier kan men nadenken voor het aanvragen van een ruling om de zeer praktische aspecten te bevragen en overeenstemming te vinden met de rulingdienst. Zo zal een herstructurering op maat, ook de nodige zekerheid verkrijgen en definitief afgerond beschouwd mogen worden.
Lees hierna hoe de fiscale M&A specialisten van Taxruling.be u kunnen bijstaan in het bekomen van een ruling dewelke uw geplande herstructurering bevestigt.
Taxruling.be helpt u graag verder door in eerste instantie gezamenlijk uw dossier te bespreken.
Na een grondige analyse van de feiten en uw persoonlijke rechtspositie, geven we u een duidelijke conclusie mee van wat onze bevindingen zijn.
Indien de conclusie positief is, kunnen wij voor u een rulingaanvraag voorbereiden die specifiek van toepassing is op uw situatie.
We raden slechts aan een rulingaanvraag in te dienen als dit naar onze inschatting een goede kans op slagen heeft.
Na akkoord kan deze rulingaanvraag officieel worden ingediend en begeleiden wij u van A tot Z in het bekomen van een beslissing m.b.t. uw aanvraag.
Eens de rulingdienst een beslissing genomen heeft, informeren wij u op een volledige en praktische wijze hoe u deze bekomen ruling kan toepassen.
Wens u dit topic te bespreken en/of in welke mate Taxruling.be u kan verder helpen?
Contacteer ons vrijblijvend via de Contact pagina en wij bespreken uw dossier graag verder!
01
02
03