Het nieuwe dubbelbelastingverdrag België – Nederland staat in de stijgers. Hoewel nog niet officieel in werking getreden, zijn de officiële teksten gekend en zijn de onderhandelingen in principe afgesloten: de inhoud van de verdragen is dus definitief.
Zolang het nieuwe verdrag nog niet in werking is getreden, zal het oude verdrag blijven gelden. Evenwel ligt het binnen de verwachting dat het nieuwe verdrag in werking zal treden met ingang van 1 januari 2025.
Bijgevolg is het logisch dat reeds met de blik vooruit bepaalde van de nieuwigheden van het nieuwe verdrag worden geanalyseerd.
Logischerwijze zullen bepaalde zaken zonder precedent zijn, gelet op het nieuw karakter van sommige van de bepalingen.
Hierna bespreken wij enkele van deze nieuwigheden waarover mogelijk interpretatieproblemen zich kunnen opdringen.
Voor Nederlanders die besluiten naar België te immigreren zijn er toch een aantal bijzonderheden die opvallen.
Meerwaarden op aandelen of andere soortgelijke vermogenswinsten zijn normaal belastbaar in de woonstaat van de belastingplichtige.
Indien een natuurlijke persoon-aandeelhouder ervoor zou opteren om te emmigreren van het ene naar het andere verdragsland, bevat het nieuwe verdrag een regeling (net zoals het oude, overigens) waarbij het vertrekland heffingsbevoegd zal blijven.
Het emigratieland blijft dus heffingsbevoegd voor de historisch opgebouwde meerwaarde.
Gelet op de afwezigheid van dergelijke regeling in België voor natuurlijke personen, gaat het defacto om een regeling die Nederlandse rijksinwoners treffen wanneer deze zouden besluiten te emmigreren naar België.
Hierbij kan verwezen worden naar de Nederlandse exitheffing in geval van emmigratie van een aanmerkelijk belang-houder (belang van minimaal 5%).
Het nieuwe verdrag huldigt enkele wijzigingen, die de regeling vooral verbreed en meer relevant maakt om mee rekening te houden:
Een ruling verkrijgen in België kan verschillende voordelen hebben. Zo kan afgestemd worden welke de te belasten meerwaarde zal zijn in Nederland om vervolgens deze meerwaarde te laten “vastleggen” via een administratieve beslissing zodoende deze met zekerheid nooit meer voor belastingvrijstelling in aanmerking komt.
De Belgische belastingadministratie kan dan gevraagd worden dat zij de heffingsbevoegdheid van Nederland erkennen en voortaan rekening zullen houden met de fiscale step up van de in Nederland belaste meerwaarde.
Hoewel België in het algemeen nog steeds een regime van meerwaardevrijstelling op aandelen door natuurlijke personen huldigt, zal een immigratie veelal gepaard gaan met een herstructurering van de persoonlijke vennootschapsstructuur.
Daarbij komt het vaak voor dat, ingevolge deze herstructurering, bepaalde meerwaarden worden gerealiseerd bij verhanging van de aandelen aan een eigen gecontroleerde vennootschap.
De Belgische fiscale administratie zou dan van oordeel kunnen zijn dat dergelijke herstructurering, om welke reden dan ook, geen normaal beheer van privévermogen uitmaakt.
Indien de eerdere meerwaardebelasting evenwel grondig juridisch en feitelijk wordt doorgelicht én voorwerp uitmaakt van een voorafgaande beslissing in fiscale zaken, zal de Belgische administratie moeten erkennen dat er geen meerwaarde meer te belasten valt, zelfs indien er eventuele belastbaarheid zou kunnen volgen.
Een gewaarschuwd Nederlander is er bijgevolg twee waard…
Indien een Nederlander natuurlijk persoon-aandeelhouder immigreert naar België en daarbij een Nederlandse vennootschap met zich “meeneemt” door de feitelijke leiding naar België te verplaatsen, dan kan Nederland onder bepaalde omstandigheden , de door deze vennootschap betaalde dividenden en interesten belasten o.w.v. een conserverende aanslag.
Omdat vermelde regeling, voor zowel dividenden als interesten een tienjarige periode bestrijkt, gedekt door het verdrag, lijkt het alleszins noodzakelijk dat zoiets goed gedocumenteerd zal worden.
Immers, zal door de verplaatsing van de feitelijke leiding de Belgische administratie van oordeel kunnen zijn dat deze vennootschap voortaan een Belgische binnenlandse vennootschap betreft, een conclusie die tevens onder het verdrag zelf bekomen kan worden, waardoor de dividend en interestbetalingen een louter Belgische interne aangelegenheid zouden vormen.
Hier dreigt dan een situatie van dubbele belasting te ontstaan omdat de Belgische fiscus zal vragen te bewijzen en hard te maken dat deze dividenden en interestuitkeringen verdragsbescherming genieten.
Ook de ogenschijnlijke verdragsregeling waarbij Nederland maar maximaal de helft van het Belgische tarief roerende voorheffing zou kunnen toepassen, m.n. 15% (de helft van 30% standaard tarief roerende voorheffing), brengt geen oplossing, want België zal alsnog in zijn interpretatie kunnen overgaan tot heffing van de volledige 30% zonder (verdrags-)beperking.
België zal m.a.w. de kans krijgen de heffingsbevoegdheid van Nederland over deze uitkeringen in vraag te stellen en willen overgaan tot eigen volwaardige belastingheffing.
Ook hier kan een Belgische ruling dan op ogenblik van immigratie een rol spelen. Via deze aanvraag tot fiscale beslissing zal de Belgische administratie gevraagd worden standpunt in te nemen welke belastingheffing zij, in bepaalde denkbare situaties, zal wensen toe te passen en/of zij daarbij heffingsbevoegdheid van Nederland, in de geest van het verdrag, zal respecteren.
Immigreren is immers één ding, maar dubbel belast worden is volstrekt iets anders..
Taxruling.be helpt u graag verder door in eerste instantie gezamenlijk uw dossier te bespreken.
Na een grondige analyse van de feiten en uw persoonlijke rechtspositie, geven we u een duidelijke conclusie mee van wat onze bevindingen zijn.
Indien de conclusie positief is, kunnen wij voor u een rulingaanvraag voorbereiden die specifiek van toepassing is op uw situatie.
We raden slechts aan een rulingaanvraag in te dienen als dit naar onze inschatting een goede kans op slagen heeft.
Na akkoord kan deze rulingaanvraag officieel worden ingediend en begeleiden wij u van A tot Z in het bekomen van een beslissing m.b.t. uw aanvraag.
Eens de rulingdienst een beslissing genomen heeft, informeren wij u op een volledige en praktische wijze hoe u deze bekomen ruling kan toepassen.
Wens u dit topic te bespreken en/of in welke mate Taxruling.be u kan verder helpen?
Contacteer ons vrijblijvend via de Contact pagina en wij bespreken uw dossier graag verder!
01
02
03